Banky a pojišťovny se dnes předhánějí v inovacích

Pokud si banky a pojišťovny chtějí udržet klienty, musí jít s dobou a být inovativní. Zatímco v minulém roce se bankovní aplikace pro chytré telefony teprve rozvíjely, dnes jsou hitem. Sjednat pojištění je zase letos možné i přes telefon. Podle výzkumu Nejlepší banka 2013 a Nejlepší pojišťovna 2013, který provádí agentura Datank, využívá nových technologií stále více finančních institucí.

V bankovnictví je novinkou letošního roku QR kód, který pro své klienty jako první připravila Raiffeisenbank. Platba je rychlejší a jednodušší, zároveň velmi dobře zabezpečená. Stačí jen vyfotit QR kód chytrým telefonem a klient má předpřipravený platební příkaz, který stačí jen potvrdit. Platba je okamžitě provedena, a dodavatel tak může dané zboží ihned distribuovat. Jako další nabízejí platbu pomocí QR kódu Komerční banka, ČSOB, Air Bank, Česká spořitelna a Era/Poštovní spořitelna.

Největší meziroční změnu zaznamenala agentura Datank v bezkontaktních platbách. „Zatímco v minulém roce ji nabízely tři banky, letos jich je jedenáct. Možnost vykonat platbu rychle a jednoduše je jedním z hlavních trendů současnosti. Potvrzují to i další novinky v oblasti bezhotovostních plateb,“ uvedl analytik společnosti Datank Ondřej Pivoňka.

Podle výzkumu se také rozšířil počet bank, které nabízejí smartbanking, a to z 9 na 14. Další novinkou na trhu je snímání složenek, které v současnosti nabízejí čtyři banky – Česká spořitelna, Komerční banka, ČSOB a ZUNO Bank. Díky této funkci stačí vyfotit složenku a potřebné údaje se automaticky přepíší do kolonek platebního příkazu.

Co se týče produktů, nepřinesly banky podle průzkumu v loňském roce žádné zásadní změny. Od loňského roku zrušily dvě banky nabídku vkladních knížek a naopak další dvě banky zavedly nabídku neúčelových úvěrů.

Také pojišťovny více využívají možností moderního světa. Nabídka online služeb neustále roste. Nejvyšší počet pojistných produktů, které je možné vypočítat a zároveň sjednat bez návštěvy pobočky, nabízí Česká pojišťovna, a to osm produktů u neživotního pojištění, což je 73 procent z celkové nabídky produktů neživotního pojištění, a jeden produkt u životního pojištění. Nejvíce online produktů životního pojištění (celkem tři) nabízí Wüstenrot, životní pojišťovna. Po jednom produktu z této oblasti je pak možné zřídit u Allianz pojišťovny, Kooperativa pojišťovny a ING Životní pojišťovny. V letošním roce zaznamenala agentura Datank novinku, a to sjednání životního pojištění přes telefon. Tuto službu nabízí Česká pojišťovna.

Mnohem více produktů „bez přepážky“ je možné zřídit v případě neživotního pojištění, a to především cestovní pojištění, pojištění odpovědnosti, vozidel, nemovitosti a domácnosti. Například pojištění psů a koček online nově kromě České pojišťovny nabízí také HALALI, všeobecná pojišťovna.
Vliv moderních technologií se v případě pojišťoven projevil také v možnosti plateb. Zaplatit pojistné online pomocí platební karty nabízí nově Česká podnikatelská pojišťovna a AIG Europe Limited. Celkem má tuto službu v nabídce zhruba polovina pojišťoven.
V letošním ročníku výzkumu sleduje agentura Datank nově službu zpětného volání při zanechání telefonního číslo v online kalkulátoru nebo webovém formuláři. Klientovi zavolá zpátky osm pojišťoven.

Nové produkty a služby jsou prvními dílčími výsledky výzkumu Nejlepší banka 2013 a Nejlepší pojišťovna 2013, který provádí agentura Datank. Zpracování a vyhodnocení více než 220 kritérií u bank a 110 kritérií u pojišťoven přináší žebříček těch nejlepších institucí jak z pohledu klienta, tak akcionáře. O výsledku tedy rozhodují stovky objektivních dat a ukazatelů. Vítězové Nejlepší banky 2013 i Nejlepší pojišťovny 2013 budou slavnostně vyhlášeni v září.